måndag, oktober 09, 2006

Den långa svansen

Populärkulturen är aktuellare än någonsin, men den har genomgått en förändring de senaste åren. Jag tycker att det verkar som om folk i allt större utsträckning exploaterar och utforskar områden själva.
Visst är det lätt att sätta sig ner och slappna av och låta sig matas av allt som utger sig för att vara trendigt och populärt i media.
För vissa personer så är bra musik den som visas på TV-reklamen. Det samma gäller även film. Men som sagt det blir allt vanligare att man ser sig omkring utanför ramarna. Kanske finns det ett litet garageband som är bättre än Britney Spears?

Jag anser att det är oerhört viktigt att detta får mer utrymme och betydelse. Hur skulle det se ut annars? De skivbolag som har mest pengar till marknadsföring blir den musik som alla lyssnar på och lär sig tycka om. Det är ju faktiskt lite så idag med men genom att utforska själv så kan man hitta okänd musik som är riktigt grym!

I artikeln så stod det om den växande distributionen av musik på nätet. Stora företag som Wal-Mart har ett stort utbud av musik. Som så många andra butiker så kan de bara erbjuda det övre lagret av den mest populära musiken. På detta vis finner inte folk nya vägar. Men visst förstår man Wal-Mart, de kan ju inte erbjuda musik som inte ger vinst och dessutom är det dyrare att ha det stående på en hyllplats än på nätet.
Så nätbutikerna har sin stora fördel i detta. De har råd att erbjuda musik som folk sällan köper. Den andra stora slagkraften ligger ju i att de verkligen har nästan all musik!
En annan grej som gör det svårare för butikerna är även att folk oftare köper okänd musik. Som jag sa i början, allt fler exploaterar på egen hand. I alla fall folk i min egen ålder.

Vi får även ett växande utbud av musik, film och spel. Det finns idag så stort utbud av detta så att om man skulle uppleva dem alla skulle man behöva leva ett antal livstider till. Och det roliga är att jag då inte räknar in all ny produktion som uppkommer under dessa år...

En annan sak som fått mer utrymme är dåliga artister och produktioner.
Det har blivit allt vanligare att ”missar” och mindre lyckade projekt har fått en allt starkare marknad. Ta bara som exempel; Idol. Där får misslyckandena nästan lika mycket plats som talangerna. Folk vill se när saker inte går bra, man köper till och med ”Idol-DVD:n” för att kunna se de riktigt hemska exemplaren en gång till.
Men vad beror detta på? Ja ett exempel är kanske att man känner att produktionen blir lite mer personlig när den visar en ”normal värld” där människor felar. Kanske är det så att detta ger oss känslan av att vara mer lyckade själva?

Så det blir minst sagt allt svårare att ringa in konsumenternas intresse. Jag är därför övertygad om att det vinnande konceptet är att erbjuda det mesta. Att pressa sina omkostnader så man har råd att erbjuda mer. Kanske är det nätet som blir den enda distributionskanalen för detta?

Slutligen vill jag bara tipsa om en sida som är oerhört bra om man vill exploatera sin musiksmak. Sidan heter www.allmusic.com Man söker på sin favoritartist och ser vilka artister som varit förebilden och även liknande efterföljare. En väldigt bra sida för att upptäcka nya artister och stilar.