tisdag, februari 06, 2007

När färgen står i centrum

Vi fick i uppgiften att skapa två olika färgupplevelser med utgångspunkt från samma bild.
Det är ganska fascinerande hur man tolkar en bild utifrån de färger som finns i den. De leder oss att uppfatta bilden på olika sätt.

Jag valde en bild jag tagit själv för denna uppgift. En av de bilder jag är stoltast över. Det enda jag gjort med denna bild är att förstärka färgerna. Bilden är fotad med lång slutartid sent en sommarkväll. Genom att ställa ner ljuskänsligheten och köra med minsta bländaren kom jag upp i en slutartid på 2,5 minuter. Att komma upp i så långa slutartider är verkligen en häftig tanke. Allt det som händer framför kameran på denna tid kommer med på bilden. I detta fall var det enda som rörde sig forsen, vilket gav det hela en behaglig rörelseoskärpa!


Intelligent blå

Den andra bilden hamnade i kategorin Guldgult Ljus. Genom att göra en färgförskjutning på hela bilden fick jag fram en guldig fors samtidigt som jag fick en annan färg på omgivningen för att hålla uppe balansen.


Guldgult ljus

Genom att färga forsen till guld vill jag påvisa vikten av vattnet som livskälla. Den är värd mest av
allt för jordens organismer, även om vi människor inte alltid tänker på det.

Kanske hade vattnet behövt vara gjort av guld för att vi skulle ta hand om och vårda det? Pengar går ju faktiskt inte att äta!


4 Comments:

At 9:30 em, Blogger Jonatan said...

vackert... en dag ska du få lära mig.

 
At 11:17 em, Blogger Alex said...

tack ska du ha mannen. Ja det vore grymt kul att fota någon dag. Jag har varit ute och rekat lite i JKPG nu och har lite idéer på nattbilder.

 
At 1:36 em, Blogger Emelie said...

"Genom att färga forsen till guld vill jag påvisa vikten av vattnet som livskälla"... snyggt!

 
At 4:57 em, Blogger Alex said...

tack ska du ha emelie. Jo men ja tyckte faktiskt att guldfärgen passade hur bra som helst i detta fall. Kul när man får va stolt över något man gjort.

 

Skicka en kommentar

<< Home